Sa fiu sincer nu credeam ca se mai fac filme horror bune. Credeam ca subiectele acestui gen s-au epuizat. Am observat ca in general regizorii se feresc sa foloseasca anomaliile psihice (cum ar fi schizofrenia sau altele) si se rezuma doar la conturarea unui portret malefic care poseda oamenii si ii transforma in dubluri fizice ale diavolului. Acesta a devenit deja un tipar al filmelor horror moderne, ca si acesta. Dar ce este aici deosebit fata de celelalte este scenariul extrem de bine gandit, care are totusi si o idee, spre deosebire de alte filme horror. Aceea este probabil ca: nu ajungi sa crezi in Dumnezeu pana nu crezi in Diavol pentru ca numai crezand in el il poti invinge pentru a ajunge la credinta in Dumnezeu.  Acesta idee ii confera profunzime. Cand un film are profunzime atunci il simti mult mai aproape de tine, mult mai ancorat in realitate, sau cel putin asa il percepi. Nu vreau sa se creada ca fac un elogiu acestui film care din punctul meu de vedere este facut dupa un tipar clar si prea mult folosit in filmele horror in ultima vreme. Dar este deosebit de altele prin conceperea mult mai riguroasa a actiunii si prin rolul impecabil al lui Anthony Hopkins care domina total filmul.

Acest film pune fata in fata doua conceptii opuse. Michael Kovak, un student la teologie este trimis la Vatican sa studieze exorcismul, tocmai pentru ca refuza sa creada ca diavolul exista. El sustinea cu tarie ca toate cazurile de oameni posedati sunt cauzate de niste boli psihice care ar avea nevoie de un psiholog nu de un preot. Desi este fascinat de credinta el isi foloseste acest scepticism ca pe o armura pana cand il intalneste pe preotul Lucas (Anthony Hopkins) care ii arata un caz real. Finalul este previzibil, tanarul descopera ca exista niste forte carora nu poti sa li te opui si nici nu trebuie atata timp cat crezi.

Anthony Hopkins joaca un rol exceptional, el insusi fiind un motiv destul de bun pentru a vedea acest film. El a declarat ca: “Ritualul este bazat în totalitate pe fapte reale. Eu nu ştiam nimic despre aceste lucruri terifiante, până în momentul în care am citit scenariul şi am aflat că însuşi Papa Benedict al XVI-lea a chemat la Vatican cât mai mulţi oameni dispuşi să studieze şi să practice exorcismul. Am fost uimit şi m-am documentat mult pentru a putea reda cât mai bine personajul Părintelui Lucas. În afară de cartea lui Mat Baglio, care a stat la baza scenariului acestui film, există nenumărate tratate despre această practică. Şi motivul cel mai puternic pentru care am acceptat acest rol a fost cu siguranţă faptul că Ritualul a rămas fidel întâmplărilor, reflectă perfect realitatea şi nu a fost conceput ca un proiect comercial.”

(sursa:cinemagia.ro din articolul:Anthony Hopkins şi secretele exorcismului)

Inspirat dupa o poveste reala:

Ce mi se pare mie mult mai fascinant ca filmul, este sursa lui care este o carte scrisa de Mat Balgio care la randul ei cred ca are o sursa exact in inima Vaticanului. Mai jos am pus un reportaj cu seful exorcistilor din Vatican, care in mod “misterios” ne induce exact aceeasi idee pe care urmeaza sa o aiba acest film dupa un an de la interviu. Ce mi se pare si mai amuzant este ca unele replici din film sunt luate cuvant cu cuvant din acest interviu:

Mai mult de atat in acelas interviu sunt si alte parti care confirma faptul ca acest om este sursa celor mai interesante parti ale acestui film. Dupa ce vedeti acest interviu si cititi acest articol, chiar nu mai are ce sa va surprinda. (o coincidenta foarte draguta este ca acest interviu a fost luat in data de 11 martie 2010 si premiera in Romania a acestui film a fost pe 11 martie 2011). Dar sunt convins ca nu asta a fost singura sursa desi coincidentele sunt extrem de mari, uitati aici un alt interviu de data aceasta cu autorul cartii. ( care este jurnalist, ceea ce imi sustine argumentele de mai sus)

Concluzie:

Acest regizor mai are in palmares si un alt horror extrem de bun The Room 1408. In concluzie eu consider ca acest film chiar merita sa fie vazut, lasand deoparte sursele sau adevarurile ascunse in spatele lui. Eu il recomand cu placere celor care nu mai cred in filmele horror pentru a avea o surpriza placuta.

